by | apr 14, 2018 | vs

0 Shares

ManyChat vs Chatfuel

Laatst geupdate op 25 april 2018.
Als je op zoek bent naar “de beste Messenger Bot building software”, dan zal je waarschijnlijk deze twee namen herkennen. ManyChat en Chatfuel zijn de twee grootste partijen als het gaat om Messenger Bots. Daarom heb ik ze tegen elkaar vergeleken.. ManyChat vs Chatfuel…
Deze twee partijen adviseer ik ook altijd om als eerste te proberen. Waarom? Omdat ze beide een gratis versie aanbieden 🙂

Dat is super mooi en ook een van de redenen dat ze zo snel zo populair en groots zijn geworden. Het fijne is dat als je als beginner ze beide gratis kan proberen en uit eindelijk je keuze kan maken bij welk platform je ‘blijft’.

Beide platformen bieden bizar veel mogelijkheden aan en zijn alle bij heel erg snel gegroeit:

Zoals je ziet.. ze domineren echt de markt. Ik heb Flowxo er ook bij gezet, zodat je goed het verschil kan zien met andere platformen.

Oke! Aan de slag! 

Wat zijn de verschillende?

Beide partijen zijn zo eenvoudig te gebruiken dat je Messenger Bots in een handomdraai gemaakt hebt. Je hoeft niks zelf te coderen. Een account aanmaken is niet nodig, door in te loggen met je Facebook Account kan je na het accepteren van de nodige machtigingen van de app je Facebook-Pagina koppelen en bouwen!

Krijg de convensatie weer terug. Wees geen zender.. heb interactie met je doelgroep/klanten.

Ik ga beide partijen helemaal tot de bodem analyseren. Uiteindelijk kwam ik op 14 vergelijkingspunten. Best veel, maar na dit artikel weet JIJ precies welk platform bij jouw bedrijf of dienst past. Dat is het doel, het doel van dit artikel is niet om een winnaar te kiezen. Een winnaar is er niet.

Het hoofddoel van dit artikel is om de functies, voor- en nadelen aan het licht te brengen en dus de verschillen tussen ManyChat en Chatfuel. Ik gebruik beide partijen voor verschillende doeleinden.

Let op:

  • Deze uitgebreide review bevat zowel feiten als mijn eigen persoonlijke mening.
  • Ik krijg geen geld om dit te doen en ben niet geaffilieerd met ManyChat, Chatfuel of Facebook.
  • Omdat er onwijs veel updates op de planning staan, Messenger Bots zijn nog onwijs nieuw. Wil ik dit artikel zo nu en dan updaten, zodat hier de meest actuele informatie beschikbaar is. De laatste update is uitgevoerd op 25 april 2018.
  • Om verwarring te voorkomen adviseer ik wel de websites van de desbetreffende partijen te bezoeken mocht je de actueelste prijzen of functies willen weten.

Inleiding:

ManyChat vs Chatfuel Cheat Sheet .PDF?

Heb je geen tijd om dit hele artikel te lezen? Klik dan op onderstaande button en ik stuur je gratis een één pagina lange samenvating op in Messenger.

In 2015 is ManyChat opgericht.

ManyChat is een visuele Bot bouw software voor Facebook Messenger met onwijs veel mogelijkheden. Denk dan aan PM’s versturen, analyses, geplande broadcasts en nog veel meer functies.

ManyChat vereist dat je een pagina verbindt met ManyChat voordat je begint, bij Chatfuel is dat niet nodig.

De tour die ManyChat beschikbaar stelt zodra je ingelogd bent is handig voor als je net start. Ikzelf heb dat niet gedaan. Die tour was er toen nog niet 🙂 .

1. Prijzen – Gratis Plan & Pro Plan

ManyChat Prijzen.
ManyChat heeft een gratis plan die maar een beperkt aantal functie heeft en het ManyChat watermerk zin in het menu en de verstuurde PM’s.
Als je kiest voor het betaalde Pro Plan, dan krijg je toegang tot alle functies. Zoals onbeperkt tags, speciale velden, onbeperkt Growth Tools enzovoort. Ook het watermerk verdwijnt zodra je Pro kiest. Pro is echt een must mocht je alles uit je Messenger Bot willen hallen.

(LET OP: In sommige gevallen staat er onder een link die gestuurd wordt via ManyChat de url ManyChat.com, dit is om te meten hoeveel keer er op gelikt is of hoeveel mensen die link ontvangen hebben. Dit is uit te zetten.)

  • 500 abonnees: $ 10 / maand
  • 1.000 abonnees:  $ 15 / maand
  • 2.500 abonnees:  $ 25 / maand
  • 5.000 abonnees: $ 45 / maand
  • 10.000 abonnees:  $ 65 / maand
  • 15.000 abonnees: $ 95 / maand
  • 20.000 abonnees: 125 dollar per maand
  • 25.000 abonnees : 145 dollar per maand
LET OP: Het kan zijn dat de prijzen inmiddels veranderd zijn. Bekijk deze prijzen pagina van ManyChat voor de actuele prijzen. Bovenstaande prijzen zijn vanaf oktober 2017.

2. Gebruiksvriendelijk interface/Dashboard?

ManyChat Dashboard.
ManyChat heeft een fijn en overzichtelijk dashboard. Het werkt erg prettig en eenvoudig. ManyChat heeft flink wat tijd geïnvesteerd in de User Experince (UX) van de Bot bouwers. Dit vind ik echt heel erg fijn. Alles werkt zo erg soepel.
 Level = Gemakkelijk te gebruiken voor beginners.
Test:  Een real-time flow test is aanwezig. Je kan tijdens het maken van je flows zien wat je doet. Dit noemen ze de Flow Builder.
ManyChat Flow Builder.

3. Sequences & Broadcasts

ManyChat Broadcasts.
ManyChat heeft de functie om broadcast en sequences te versturen:

 Broadcast – Verstuur berichten gericht of gefilterd op een groep mensen/users (een follow-up, je kan het ook zien als een mailing van email marketing).

 Sequences – Metsequences kan je automatisch een aantal berichten laten versturen (ingesteld op tijd of dagen) naar elke user die daarvoor ingeschreven is (Opt-in). Je kan bijvoorbeeld een reeks berichten sturen als een soort reminders voor een komend webinar, een speciale discount of voor een six-pack videocursus, dat je elke dag een oefening verstuurd bijvoorbeeld.

Voor alles wat je maar wilt aanbieden dus 😉 .

 Mogelijkheid om berichten te kopiëren – Je kan berichten aanmaken als een soort tamplate, zodat je ze later voor andere bots kan gebruiken, zodat je tijd bespaard.

Je kan berichten/flows of broadcasts kopiëren naar een andere bot of andersom 🙂

Andere functies:

 Voordat je een broadcast verstuurd, kan je eerst zien wie de broadcast gaat ontvangen. (Je kan de namen en de profielfoto’s en user ID zien).

 Je kan broadcast specifiek versturen op een bepaald tijdstip van die desbetreffende getagde subscribers. (Bijvoorbeeld om 21:00 uur lokale tijd voor die subscriber).

 Je kan de notificatie instellingen aanpassen voor elke broadcast

 Je kan geluid aan of uit zetten wanneer die subscriber het bericht ontvangt

 De notificatie op het homescreen (mobiel) kan aan of uitgezet worden

 Het geluid en notificatie kan aan of uitgezet worden als iemand zijn eerste sequence bericht ontvangt

 Je kan ook instellen dat een sequence of broadcast berichten alleen tussen 9 en 5 ontvangen kunnen worden, heel handig, zo maak je namelijk niemand boos in de nacht bijvoorbeeld…

4. Betaaloptie en Webshops?

ManyChat Payments.
ManyChat heeft een betaaloptie binnen in Messenger. Dat betekent dus dat gebruikers van jouw Bot een product of dienst kunnen afnemen/betalen rechtstreeks in Messenger. Je bent dus niet genoodzaakt om ze te verwijzen naar een betaalpagina. Deze optie is nog in Beta en is alleen mogelijk met een Stripe Payments account. Enkel dan kunnen wij in de EU alleen Credit Card betalingen ontvangen.

5.Bot Opties

ManyChat Opties.
Met ManyChat kan je jouw Messenger Bot onwijs veel verschillende elementen laten versturen of gebruiken, waaronder:

  • Vertraging (typ balletjes – max 60 seconden)
  • Afbeeldingen
  • Video
  • Audio
  • Quick Replies
  • Buttons
  • Share Button
  • List
  • Built-in Keyboard Emojis
  • Galleries (met alleen horizontale rechthoekige afbeelding)
  • Persistent/Main Menu
  • Webview op 100%

6. Kunstmatige Intelligentie en Natuurlijke Taalverwerking?

(Artificial Intelligence and Natural Language Processing AI & NLP)

ManyChat Kunstmatige Intelligentie en Natuurlijke Taalverwerking d.m.v Keywords.
ManyChat heeft beperkte AI mogelijkheden, geen Natuurlijke Taalverwerking. Hoe dan ook, kan jouw Bot wel:

 Automatisch reageren op Keywords die verstuurd worden door de gebruiker. Keywords moeten exact hetzelfde zijn als ingesteld en een combinatie van is ook mogelijk.

 Automatisch reageren op vragen die verstuurd worden door de gebruiker, maar je moet wel verschillende versies van gestelde vragen instellen. (Bijvoorbeeld: Hoe kan ik contact opnemen? Wanneer kan ik contact opnemen? (Dit moet je blijven testen en aanpassen)

/ Geen random antwoorden – Je Messenger Bot heeft maar 1 antwoord op een vraag, op dit moment kan je niet meerdere antwoorden instellen die automatisch afgevuurd worden. Wel kan je door creatief berichten aan elkaar te koppelen toch random antwoorden generen 😉 

7. Subscribers en Live Chat

ManyChat overzichtelijke dashboard.
Als je email marketing kent of gebruikt, dan vind je denk ik het ManyChats Audience Dashboard super fijn.

 Subscriber/Audience Dashboard  Is een lijst waar je alle gebruikers ziet die contact hebben gehad met jouw Messenger Bot. Met naam, en profielfoto, daarnaast staan er ook tags, aangepaste velden of hoe ze in contact zijn gekomen met jouw bot. Ook staat er wanneer ze voor het eerst deel hebben genomen aan een broadcasts of in welke sequenties ze op dat moment zitten.

 Informatie van het Facebook-profiel –ManyChat krijgt/weet automatisch de voornaam, achternaam, geslacht, tijdzone en de profielfoto van Facebook. Dit kan veranderen vanaf 25 mei 2018.

 Ingebouwde Live Chat – Als iemand een berichtje stuurt naar Messenger dan popt die Chat ook gelijk op in ManyChat. Het Live Chat tabje bevat alle informatie die de gebruiker in de afgelopen tijd heeft verzameld zoals tags. Je kan handmatig andere of nieuwe tags toevoegen maar je kan ook notities toevoegen over deze persoon. Zonder dat je terug moet schakelen naar Messenger. Ook kun je de Live Chat gebruiken om Chats af te handelen. Je kan ook handmatig een gebruiker subscriben aan een sequence bijvoorbeeld.

Bot pauzeren – Takeover – Je kan de Bot pauzeren zodat je als mens verder kan gaan met het gesprek. Zodra je als mens reageert pauzeert de bot voor 30 minuten. Alles wat de gebruiker typt pakt de bot dan niet op.. ook als er een ‘keyword’ tussen zit doet de bot niks. Je kan handmatig de minuten opschalen tot max 24 uur.

Mobiel vriendelijke Live Chat – Je kan de Live Chat gebruiken op de mobiel. Voor mij persoonlijk is dit echt een pluspunt. Ik houd er van om onderweg ook mijn klanten te kunnen helpen mocht de Bot het niet kunnen. 

8. Growth Tools (Opt-in Tools)

ManyChat Opt-in mogelijkheden.
Om jouw Messenger Bot tot een succes te maken, kun je kiezen uit 11 Growth Tools:

  1. Bar is een opt-in bar die bovenaan een website staat
  2. Slide in is een opt-in venster dat vanuit een rand van een scherm naar binnen glijdt
  3. Modal is een pop-upvenster in het midden van het scherm
  4. Page Takeover is een overlay boven een gehele website
  5. Een Button kan je overal op je site plaatsen of via een widgets van derde partij
  6. Box is een opt-in box, dat overal op je site kan worden embedded
  7. Landingspagina is een bestemmingspagina die door ManyChat wordt gehost
  8. Messenger Ref-URL is een URL met een ref-code die de pagina van je bot opent in Messenger en waarmee je verkeersbronnen kunt bijhouden
  9. Facebook-advertenties (Pro) kun je gebruiken om via Facebook gebruikers die op een Facebook Messenger-advertentie klikken op je Messenger lijst te krijgen
  10. Facebook Comments kun je gebruiken om mensen die reageren op een post uit een PM te sturen met een verzoek. Zodat ze op je list komen te staan.
  11. Messenger Code (Pro) is een aantal punten en strepen rond je Facebook-pagina profiel foto. Wanneer iemand deze foto scant, zal het de gebruiker omzetten in een subscriber en ontvangt hij een bericht.

LET OP: Twee Growth Tools zijn alleen beschikbaar als je het Pro Plan hebt. Via de gratis versie heb je toegang tot max 5 “Growth Tools” 😉

9. ManyChat Analytics

ManyChat Analytics Dashboard.
ManyChat Analytics is super eenvoudig om te gebruiken en je kunt alles wat je wilt gemakkelijk opzoeken.

 Je kan rapporten inzien van verstuurde berichten, open rates, kliks en conversiepercentage – Op die manier kan je heel gemakkelijk voor broadcasts, sequenties, Growth Tools, buttons en menu’s de balans opmaken.

 Analytics Dashboard – In dit dashboard zie je het totaal aantal subscribers, active subscriber, net subscriber, gebruikers en unsubscribers

 Er is een mogelijkheid om externe Analytics Software te gebruiken. Zoals Chatbase van Google.

 Er is geen mogelijkheid om rapporten in te zien over wat gebruikers het meest invoeren of wat gebruikers vragen.

10. User Inputs – Formulieren in de vorm van vragen

ManyChat User Input mogelijkheden.
Met ManyChat kun je eenvoudig vragen stellen om zo informatie te verzamelen van je subscribers.

 Je kan antwoorden van gebruikers opslaan of antwoorden van de Bot. Je kan ze opslaan als aangepast veld, zodat je ze later weer kan gebruiken.

 Je kan antwoorden van gebruikers ook versturen van uit Messenger naar een Google Sheet document of een mail versturen met de gegevens van die gebruiker.

 Valideer informatie die is ingevoerd door een gebruiker – controleer of de gebruiker een geldig e-mail, nummer, telefoonnummer, url heeft ingediend, een bestand geupload heeft, afbeelding of locatie heeft ingevoerd. Dit verhoogt de kans op juiste informaite.

11. Tags en Custom Fields

ManyChat User informatie overzicht.
Elke subscriber kan je een tag geven, subscriben op een sequence, unsubscriben van de bot en een custom field (aangepast veld).

 Je kan automatisch tag toevoegen of laten verwijderen van een subscriber wanneer hij op een button klikt

 Je kan automatisch custom fields laten toevoegen wanneer een subscriber op een button klikt (bijv. Als je een custom field maakt genaamd geregistreerd en een subscriber reageert daar “Ja” op, dan wordt er automatisch een custom field aan degene toegevoegd, zodat die persoon later weer te bereiken is voor een webinar, bijvoorbeeld.

 Automatisch custom fields laten verwijderen – met terugwerkende kracht kan je als het custom field leeg is (bijv. Als je een bericht persoonlijker maakt door middel van de“Hey First Name Tag”. Zodra de naam leeg is, kun je “Hey” instellen.

 Tags en custom fields kun je handmatig toevoegen of verwijderen, als je Admin bent

 Je kan geen logica toevoegen in het custom field.

12. Notificaties

ManyChat Notificatie mogelijkheden.
 Je kan instellen dat ManyChat elke dag/week/maand een subscriber report opstuurt. Naar de admin/jou.

 Admins kunnen notificaties ontvangen via e-mail of Messenger wanneer een desbetreffende subscriber op een specifieke button klikt.

13. Integraties

ManyChat linken aan Zapier.
Je kan automatisch je subscribers een bericht sturen als je nieuwe content hebt, zoals op:

 Facebook
 YouTube
 Twitter
RSS

ManyChat heeft ook een Zapier-Intergratie. Dat betekent dat je jouw Bot met bijna alle denkbare andere software kan koppelen. Denk dan bijvoorbeeld aan e-mail software, CRM, Google Sheets enzovoort enzovoort!

Onderstaand een aantal Zapier triggers die je kan gebruiken: 

  • Custom Field bijwerken
  • Nieuwe subscriber toevoegen
  • Nieuw label toevoegen aan subscriber
  • Nieuw “Trigger a Zap” Event
  • Een nieuwe subscriber toevoegen aan een sequence
  • Een subscriber verwijderen uit een sequence
  • Tekst verzenden naar een subscriber
  • Custom Field instellen
  • Tag verwijderen van een subscriber
  • Tag toevoegen aan een subscriber

14. Audience lijst sorteren en bijhouden

ManyChat Audience Tab.
 Je kan jouw Messenger lijst filteren, je kan filteren op tags, naam, geslacht, locatie, tijdzone en nog veel meer
 De functie “Bulk Actions’” kan gebruikt worden om:

  • Tags toe te voegen of te verwijderen van meerdere subscribers tegelijkertijd
  • Je kan meerdere subscribers unsubscriben of juist toevoegen aan een sequence
  • Je kan handmatig instellingen aanpassen of wisselen van de custom fields

ManyChat vs Chatfuel Cheat Sheet .PDF?

Heb je geen tijd om dit hele artikel te lezen? Klik dan op onderstaande button en ik stuur je gratis een één pagina lange samenvating op in Messenger.

Chatfuel is ook opgericht in 2015 en heeft als doel om Bot Development gemakkelijk te maak voor iedereen.

Eigenlijk is Chatfuel gestart met Telegram, maar uiteindelijk hebben ze hun missie veranderd en zijn ze mensen gaan helpen met het bouwen van Bots op het platform Facebook Messenger.

Laten we gelijk gaan vergelijken 🙂

1. Prijzen – Gratis Plan & Pro plan

Chatfuel Prijzen.
Chatfuel is en blijft volledig gratis. Je hebt toegang tot alle functies die ze hebben, maar jouw bots zal wel de branding tag van Chatfuel tonen in het Persistent Menu zolang je kiest voor de Free Plan.

Om die branding te verwijderen, zal je moeten upgraden naar het betaalde Pro Plan. Dit plan is vanaf $30,- per maand. Het maandelijkse bedrag hangt af van het maximale aantal bereikbare subscribers in een maand. Chatfuel is dus duurder.

Bekijk de volledige voorwaarden op Chatfuel.com/pricing.

2. Gebruiksvriendelijk interface/Dashboard?

Chatfuel redelijk moeilijk dashboard.
Chatfuel heeft een redelijk dashboard. In het begin kan het erg ingewikkeld overkomen. Toen ik begon met Chatfuel had ik mijn eerste Bot ervaring opgedaan in ManyChat. Van ManyChat naar Chatfuel vond ik een best grote stap. Maar als je eenmaal bezig bent in Chatfuel dan leer je hoe fijn het werkt en is het gemakkelijk.

Om een Bot in Chatfuel te bouwen, moet je inhoud toevoegen, zoals tekst of afbeeldingen. Deze content noemen ze content “Blocks”, een blok kan meerdere berichten of andere inhoud bevatten (zoals, video’s of afbeeldingen). Om je blokken te maken kun je ze “groeperen”. Je kan meerdere blokken samenvoegen en gemakkelijk hergebruiken. door de groepering functie houd je mooi het overzicht, dat vind ik onwijs belangrijk, vooral als een bot complex wordt.

 Level = Redelijk ingewikkeld voor starters, maar zodra je het begrijpt is het eenvoudig
 Test:  Een real-time flow test is niet aanwezig. Om te testen moet je op de “Test This Chatbot” button klikken om de flow te testen in Messenger zelf.

Je kan gebruikers naar een andere blok laten leiden wanneer:

  • Een subscriber klikt op een button
  • Of wanneer een subscriber reageert op een bepaald keyword of custom field

3. Sequences & Broadcasts

Chatfuel Broadcast en Sequences Tab.
 Broadcast – Verstuur berichten gericht of gefilterd op een groep mensen/users (een follow-up, je kan het ook zien als een mailing van email marketing)

 Sequences – Met sequences kan je automatisch een aantal berichten laten versturen (ingesteld op tijd of dagen) naar elke user die daarvoor ingeschreven is (Opt-in). Je kan bijvoorbeeld een reeks berichten sturen als een soort reminders voor een komend webinar, een speciale discount of voor een videocursus. Voor alles wat je maar wilt aanbieden dus.

 Mogelijkheid om berichten te kopiëren – Maak berichten templates aan zodat je tijd bespaard.

 Clone berichten – Je kan eenvoudig berichten of een groep berichten van een Bot naar een andere Bot dupliceren.

 Clone gehele bot ♥️ – Ja! Je kan de gehele Bot dupliceren en linken aan een andere pagina. Stel je maakt eerst de Bot op een testpagina en je zet hem als die definitief klaar is om live te gaan over naar een andere pagina.

 Voordat je een broadcast verstuurd, kan je NIET eerst zien wie de broadcast gaat ontvangen. (alleen het aantal personen, niet namen of profielfoto’s nog niet, er loopt op het moment van het schrijven van dit blog een Beta pilot)

4. Betaaloptie en Webshops

Chatfuel Payments.
Betalingen in Messenger 🙂

Er zijn twee opties die je kunt gebruiken:

  1. Facebook Native Payment – Deze optie is voor Amerikaanse Bot Developers. De Bot kan dan alleen betalingen van Amerikanen accepteren.
  2. Stripe Worldwide Payment – Deze optie is voor Bot Developers in landen waar Stripe beschikbaar is. De Bot kan dan betalingen Worldwide accepteren. In de EU alleen Credit Cards… dus geen iDeal..

5. Bot Opties

Chatfuel mogelijkheden.
Met Chatfuel kan jouw Messenger Bot onwijs veel verschillende elementen versturen of gebruiken, waaronder:

  • Vertraging (typ balletjes – max 20 seconden)
  • Afbeeldingen
  • Video
  • Audio
  • Quick Replies
  • Belbutton
  • Buttons
  • Share Button
  • List
  • Built-in Keyboard Emojis
  • Galleries (met vierkant en rechthoekige afbeelding)
  • Persistent/Main Menu
  • Webview op 100%
  • Webview op 70%
  • Webview op 40%

6. Kunstmatige Intelligentie en Natuurlijke Taalverwerking?

(Artificial Intelligence and Natural Language Processing AI & NLP)

Chatfuel Kunstmatige Intelligentie en Natuurlijke Taalverwerking Tab.
Chatfuel heeft AI en Natuurlijke Taalverwerking mogelijkheden.

 Automatisch reageren op Keywords die verstuurd worden door de gebruiker. (Keywords moeten exact hetzelfde zijn zoals ingesteld)

 Automatisch reageren op vragen die verstuurd worden door de gebruiker, maar je moet wel verschillende versies van gestelde vragen instellen. (Bijvoorbeeld: Hoe kan ik contact opnemen? Wanneer kan ik contact opnemen? (Dit moet je blijven testen en aanpassen)

 Automatisch antwoorden met willekeurige antwoorden – Bijv. Als een subscriber intypt “Dank je” kan je Bot antwoorden met Graag gedaan. Je kan ook meerdere antwoorden instellen zoals, geen probleem, het was me een genoegen. Je kan aangeven dat de Bot rondom de ingestelde antwoorden reageert zodat een subscriber dus niet steeds hetzelfde antwoord krijgt. Op die manier wordt de Bot nog persoonlijker en slimmer.

 Chatfuel kan gekoppeld worden aan Diaflow die NLP ondersteund.

7. Subscribers en Live Chat

Chatfuel Chat.
Helaas is er geen mogelijkheid om gemakkelijk te zien wie de berichten van jouw Bot gaat ontvangen. Op dit moment is er wel een Beta ronde bezig met deze optie, en deze optie is super! Ik heb hem zelf ook getest en werkt gewoon super fijn.

 Geen subscriber list in het Dashboard – Je kan de JSON API van Chatfuel gebruiken om een lijst van subscribers in een Google Spreadsheet te laten importeren. Dit zou jezelf moeten doen, er is geen ingebouwde oplossing in Chatfuel.

 Geen Live Chat – Er is geen optie beschikbaar om vanuit Chatfuel gesprekken op te pakken, je moet switchen naar Facebook Messenger zelf.

 Facebook Data – Ondanks dat er geen subscriber list beschikbaar is, zorgt Chatfuel er wel voor dat je automatisch toegang hebt tot bepaalde subscriber/gebruiker data vanuit Facebook. Denk dan aan voornaam, achternaam, geslacht, locatie, tijdzone en Facebook Profiel ID. Deze informatie kan je weer gebruiken in berichten of broadcasts. Door middel van tags, zoals de ‘First Name Tag’. Op die manier wordt een berichtje heel persoonlijk en is de kans groter dat die desbetreffende persoon overgaat tot actie.

8. Growth Tools (Opt-in Tools)

Chatfuel Growth Tool Tab.
Om jouw Messenger Bot tot een succes te maken, kun je kiezen uit 4 Growth Tools:

  1. Een Button kan je overal op je site plaatsen of via een widgets van derde partij
  2. Facebook Comments kun je gebruiken om mensen die reageren op een post uit een PM te sturen met een verzoek. Zodat ze op je list komen te staan.
  3. Landingspagina is een bestemmingspagina die door Chatfuel wordt gehost
  4. Messenger Ref-URL is een URL met een ref-code die de pagina van je bot opent in Messenger en waarmee je verkeersbronnen kunt bijhouden

Chatfuel heeft een stuk minder Growth Tools dan ManyChat.

9. Chatfuel Analytics

Chatfuel Analytics mogelijkheden.
Chatfuel Analytics is oke om te gebruiken en je kunt goed zoeken op datum.

 Je kan Rapporten inzien van verstuurde berichten, open rates, kliks en conversiepercentage – Op die manier kan je heel gemakkelijk voor broadcasts, sequenties, Growth Tool en buttons de balans opmaken.

 Analytics Dashboard – In dit dashboard zie je het totaal aantal subscribers, active subscriber. Je kan ook populaire getypte antwoorden zien en welke buttons het vaakst is ingedrukt

 Er is geen mogelijkheid om data te ontvangen hoe vaak er op het Persistent Menu is geklikt.

10. User Input – Formulieren gebruiksvriendelijk

Chatfuel User Input Attributes.
Met Chafuel kun je eenvoudig vragen stellen om zo informatie te verzamelen van je subscribers.

 Je kan antwoorden van gebruikers opslaan of antwoorden van de Bot. Je kan ze opslaan als aangepast veld, zodat je ze later weer kan gebruiken. Chatfuel noemt dit een “Attribuut”

 Valideer informatie die is ingevoerd door een gebruiker – controleer of de gebruiker een geldig e-mail, nummer, telefoonnummer, url heeft ingediend, een bestand geupload heeft, afbeelding of locatie heeft ingevoerd.

 Logica – spring tussen vragen of sla de vragen op basis van het antwoord van een subscriber. Leid elke subscriber door verschillende blocks om een ​​”slimme” Bot te creëren die vragen stelt die echt belangrijk zijn.

11. Tags en Custom Fields

Chatfuel Custom User Attributes.
Omdat Chatfuel geen tagging mogelijkheid heeft, is het custom field een goede oplossing. Het is belangrijk om het te gebruiken bij het creëren van een aangepaste ervaring/funnel voor de subscriber.

 Je kan automatisch custom fields laten toevoegen wanneer een subscriber op een button klikt (bijv. Als je een custom field maakt genaamd geregistreerd en een subscriber reageert daar “Ja” op, dan wordt er automatisch een custom field aan degene toegevoegd zodat die persoon later weer te bereiken is voor een webinar, bijvoorbeeld.

 Automatisch custom fields laten verwijderen – met terugwerkende kracht kan je als het custom field leeg is (bijv. Als je een bericht persoonlijker maakt door middel van de “Hey First Name Tag”. Zodra de naam leeg is kun je “Hey” instellen.

 Stel een regel is die op een rekenkundige manier reageert. Die doet x als y gezegd wordt.

 Laat subscribers een ander bericht zien, afhankelijk van hun aangepaste veld (bijv. Als de score> 5 is, en dan een succes bericht

 Tags en custom fields kunnen niet handmatig toegevoegd of verwijderd worden. Ze kunnen alleen door een subscriber aangepast worden

 Er is geen tag functie in Chatfuel…

12. Notificaties

Chatfuel mailing.
 Admins kunnen per e-mail een melding ontvangen door de “Send email” plugin te gebruiken die Chatfuel aanbied. Deze plugin kun je gebruiken als je een update wilt ontvangen als een desbetreffende subscriber een specifieke actie uitvoert.

 Zodra er een fout is in de Botstructuur kun je instellen dat Chatfuel een mailtje stuurt met het probleem.

 Je kan niet instellen dat Chatfuel jou elke dag/week/maand een subscriber report opstuurt.

13. Integraties

Chatfuel Plugins/integratie mogelijkheden.
Chatfuel heeft een groot aantal integraties beschikbaar, waaronder:

  1. RSS Feed – toont RSS-inhoud in een galerij
  2. JSON API / Webhook – waarmee je gegevens van een ander platform of tool kunt verzenden of ophalen. Je kan heel veel als je de Webhook van Zapier gebruikt om met jouw CRM, e-mailmarketing of Google Sheets … slechts een paar ideeën

Enkele interessante integraties om te benadrukken:

  • Google Site Search – inhoud van jouw website in jouw Bot weergeven (beperkt tot 100 zoekopdrachten per dag door Google)
  • Zapier – voeg dynamische inhoud toe aan jouw Bot van Instagram, WordPress, YouTube, Google Docs, en nog veel meer.

Enkele opmerking over Chatfuel’s Zapier-integratie :

Zapier’s integratie komt alleen met ‘acties’ om galerijen in je Bot te maken of bij te werken

Er zijn geen “triggers” ingebouwd in Chatfuel’s Zapier-integratie.

Om verbinding te maken met andere tools, platforms of databases, kun je de Webshook van JSON API en Zapier gebruiken.

Mijn samenvatting en favoriete Platform 😉

Helaas kan ik je niet een makkelijk antwoord geven. Ik vind beide platformen fijn om mee te werken. De een heeft weer wat de ander niet heeft en dat blijft altijd. Ik weet dat beide partijen super hard bezig zijn om de wishlist die steeds groter wordt uit te voeren.

Welke jij zou moeten gebruiken kan ik je dus niet vertellen. Wel kun je daar zelf achter komen. Probeer beide partijen en speel er mee. Zie wat voor jou werkt en behaal succes.

ManyChat is makkelijk om mee te beginnen. ManyChat is naar mijn mening meer gericht op Leads voor korte en lange termijn. Wil je uitgebreide funnels maken, dan raak je in ManyChat snel het overzicht kwijt. Ook Bots clonen die bijvoorbeeld goede resultaten opleveren naar een andere pagina is dan niet mogelijk.

Maar aan de andere kant kun Chatfuel best voor hoofdpijn bezorgen omdat het oefenen is. Chatfuel is wel makkelijk om berichten te beheren en om ze opnieuw te gebruiken. Naar mijn mening kan het Chatfuel dashboard vele malen vriendelijker.

ManyChat heeft meer Growth Tools waardoor je uiteindelijk denk ik meer Leads gaat binnenhalen.

Ik raad je aan om dit te doen:

Pak pen en papier en schrijf de volgende vier regels op. (Tussen elke regel houd je ruimte over om te schrijven)

  1. Wat is de huidige situatie in jouw onderneming?
  2. Wat is de gewenste situatie?
  3. Wat zijn je korte en lange termijn doelen? (Schrijf alleen doelen op die realistisch zijn)
  4. Hoe kan een Messenger Bot daar aan bijdragen?

Maak bovenstaande vier punten concreet.

Download GRATIS mijn Vergelijking Cheat Sheet. .PDF?

In het Cheat Sheet heb ik alle plus en minpunten netjes naast elkaar gezet.

Print hem uit!

Streep af wat je niet nodig hebt en kom uiteindelijk uit bij het platform die het meeste bij jouw onderneming/doelen past.

Bedankt voor het lezen van dit lange blog. Ik hoop dat je er wat aan gehad hebt!

Mocht je vragen hebben?

Stel ze hieronder en ik help je graag verder 🙂

Laat van je horen in de comments!

Ik hoop dat wat aan dit artikel hebt gehad! Als je dat zo is, zou ik het geweldig vinden als je het zou delen met je vrienden!

0 Shares

  • Line schreef:

    dit is interessant om te lezen. bedankt
    Ik heb mijn keuze gemaakt met manychat.
    Weet je of er ergens een stap voor stap of video uitleg bestaat van hoe je alles kan gebruiken? dank

  • Maak je eigen Messenger ChatBot in maar 5 minuten.

    Wees je concurentten voor, download het stappenplan voor beginners. Het is 100% gratis. Download nu

    Maak je eigen Messenger ChatBot in maar 5 minuten.

    Probeer het zelf.

    Andere bekeken ook:

    Vrouwen bloot = Sales dood

          Laatste plekken! Volg de Messenger Marketing Training op 4 april, leer alles over Messenger Bots ? Laatste plekken! Volg de Messenger Marketing Training op 4 april, leer alles over Messenger Bots ?   Laatst geüpdatet op 18 juli 2018. Messenger...

    © 2018 Jouw Bot. All rights reserved.

    Deze site maakt geen deel uit van de Facebook-website of Facebook Inc. Bovendien wordt deze site op geen enkele manier door Facebook ondersteund. FACEBOOK is een handelsmerk van FACEBOOK Inc.

    >